migrate2torkie

مهاجرت به ترکیه ,تحصیل و اقامت

migrate2torkie

مهاجرت به ترکیه ,تحصیل و اقامت

تحصیل در ترکیه

دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی ترکیه در هر سال تحصیلی موظف به پذیرش سهمیه‌ای بالغ بر ۴۵۰۰ دانشجوی خارجی (غیر ترک) هستند. در این راستا سازمان ÖSYM (مرکز انتخاب و جایگزینی دانشجو) ترکیه متولی برگزاری آزمونی به نام YÖS (آزمون دانشجویان خارجی) شده که همه ساله در ماه آوریل در کشور ترکیه و چند کشور منطقه به‌طور همزمان برگزار می‌شود.

با توجه به سطح معلومات دبیرستانی دانش آموزان ایرانی در مقایسه با داوطلبان سایر کشورهای منطقه و همچنین اعتبار علمی بسیار بالای دانشگاه‌های ترکیه، هزینه‌های تحصیلی و هزینه‌های زندگی بسیار پائین این کشور، برگزاری آزمون به زبان انگلیسی، سهل‌الوصول بودن تردد به کشور ترکیه و عوامل بسیاری از این قبیل فرصت استثنایی برای داوطلبان ایرانی مهیا شده است تا با شانس قبولی بسیار بالا امکان ادامه تحصیل در دانشگاه‌های معتبر کشور ترکیه نصیبشان شود.

 

دانشگاه‌های ترکیه‌‌

سیستم آموزشی دانشگاه‌های ترکیه کاملاً مطابق با استانداردهای سیستم آموزشی آمریکا بوده و دروس به‌صورت ترمی- واحدی ارائه می‌شود. زبان آموزشی بسته به دانشگاه و رشته، انگلیسی، فرانسه، آلمانی و یا ترکی خواهد بود. تقویم آموزشی دانشگاه‌های ترکیه تقریباً همانند دانشگاه‌های ایران است بدین ترتیب که شروع ترم پائیز از ماه اکتبر و انتهای ژانویه و ترم بهار از فوریه آغاز و در ماه ژوئن به انتها خواهد رسید و ترم‌های تابستانی از جولای تا آگوست خواهد بود.

 

رشته‌های تحصیلی‌‌

توسط این آزمون امکان تحصیل در کلیه رشته‌های فنی مهندسی، پزشکی، هنر و علوم انسانی در دانشگاه‌های ترکیه فراهم است.

 

اعتبار علمی‌‌

دانشگاه‌های ترکیه در سال‌های گذشته اعتبار علمی بالایی در مجامع بین‌المللی کسب کرده‌اند به گونه‌ای که مدارک علمی این دانشگاه‌ها در کلیه کشورهای دنیا شناخته شده است. در رشته پزشکی پس از فارغ‌التحصیلی کارت طبابت بین‌المللی اعطا می‌شود. در تمامی رشته‌ها برای دانشجویان ممتاز امکان بورسیه شدن توسط سازمانها و مؤسسات آموزش آمریکایی و اروپایی میسر است و حتی در برخی دانشگاهها از ترم دوم به بعد می‌توان به‌صورت انتقالی به دانشگاه‌های آمریکا در همان رشته و ترم تحصیلی منتقل شد.

 

امکانات دانشگاهی و خوابگاهی‌‌

به‌طور کلی دانشگاه‌های ترکیه دارای امکانات وسیع و مناسبی از جهت فضای آموزشی، امکانات کتابخانه‌ای، اینترنتی و تجهیزات آزمایشگاهی، لوازم و زمین‌‌های ورزشی متعدد، امکانات تفریحی و خدمات درمانی و غیره هستند. اکثر دانشگاه‌ها دارای امکانات خوابگاهی با هزینه بسیار اندک هستند و با وجود اینکه دانشگاه‌ها از پیش تعهدی جهت خوابگاه ارائه نمی‌کنند ولی در سال‌های گذشته معمولاً امکان استفاده از خوابگاه برای دانشجویان ایرانی فراهم بوده است.

 

هزینه اقامت‌‌

در کشور ترکیه هزینه اقامت بسیار مناسب است. هزینه خورد و خوراک شبیه ایران و هزینه پوشاک به مراتب ارزانتر از ایران است. تنها تفاوت بارز در هزینه‌های حمل و نقل است که البته برای دانشجویان تخفیف‌‌های ویژه‌ای (۵۰%) در بلیت اتوبوس‌‌های شهری و برون شهری، ترن‌‌های شهری و حتی خطوط هواپیمایی در نظر گرفته می‌شود، علاوه بر این هزینه‌های درمانی دانشجویان نیز رایگان است.

 

ورود به دانشگاه در کشور ترکیه‌‌

ورود به دانشگاه از مقطع دیپلم دبیرستان به بعد همانند ایران منوط به شرکت و قبولی در کنکور سراسری کشور ترکیه است و در مقاطع بالاتر بستگی به ضوابط و قوانین هر دانشگاه دارد. در اینجا تکیه بر مقطع دیپلم به بعد بوده و نحوه و شرایط آن مفصلاً توضیح داده می‌شود.

 

آزمون سراسری YÖS

امور مربوط به انتخاب و جایگزینی دانشجویان در مؤسسات آموزش عالی ترکیه توسط سازمان ÖSYM در این کشور پیگیری می‌شود و متقاضیان خارجی (غیر ترک) می‌بایست در آزمون YÖS که توسط این سازمان هر ساله برگزار می‌شود شرکت و پس از احراز رتبه قبولی توانایی ثبت‌نام و ادامه تحصیل در مؤسسات آموزش عالی ترکیه را خواهند داشت.

 

شرایط شرکت‌کنندگان در آزمون‌‌

برای شرکت در این آزمون شرط سنی وجود نداشته و کلیة دانش آموزان اعم از دبیرستان، فنی حرفه‌ای، کار دانش، هنرستان و … که در سال آخر دبیرستان بوده و یا دارای دیپلم متوسطه یازده ساله هستند اجازه شرکت در این آزمون را خواهند داشت.

 

مواد درسی و نحوه ارزشیابی

آزمون YÖS شامل دو قسمت است. قسمت اول‌‌: آزمون YÖS جهت سنجش استعدادهای آموزشی پایه شامل هوش و استعداد تحصیلی، ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست شناسی و جغرافیا در حد دوره دبیرستان و شامل ۸۰ سؤال تستی ۵ گزینه‌ای در مدت ۹۰ دقیقه به دو زبان انگلیسی و ترکی طراحی می‌شود و مبنای اصلی پذیرش دانشجو است.

قسمت دوم‌‌: سنجش سطح اطلاعات داوطلب به زبان ترکی است که در این آزمون به هر داوطلب نمره A یا B یا C داده خواهد شد.

 آموزش زبان ترکی‌‌

این مؤسسه با توجه به نیاز داوطلبان ایرانی به فراگیری زبان ترکی استانبولی جهت تحصیل در دانشگاه‌ها و نیز در زندگی روزمره اقدام به آموزش این زبان در کلاس‌های فوق‌العاده می‌نماید. روش تدریس در این کلاس‌ها منطبق بر اصول آموزشی زبان برای خارجیان، مورد تأیید مرکز تحقیق و توسعه و آموزش زبان ترکی دانشگاه‌ها (TÖMER) بوده و طی دوره‌های آموزشی مؤسسه به‌طور مستمر ارائه می‌شود.

 

انتخاب رشته‌‌

انتخاب رشته همانند دانشگاه سراسری ایران بعد از آزمون و دریافت نتایج صورت خواهد گرفت. لازم به ذکر است که انتخاب رشته الزاماً در یک گروه آموزشی نخواهد بود و همچنین ارتباطی به دیپلم دبیرستانی نخواهد داشت. مشاورین مجرب مؤسسه با توجه به تجربیات و آگاهی از آمار و نتایج سال‌های گذشته انتخاب رشته مناسبی را برای داوطلب انجام خواهد داد که این امر می‌تواند شانس قبولی داوطلبان را به مراتب افزایش دهد.

 

تحصیلات تکمیلی (مقاطع فوق لیسانس- دکترا)

گزینش دانشجو در مقاطع بالای لیسانس در دانشگاه‌های ترکیه از طریق کنکور سراسری انجام نمی‌پذیرد، بلکه دانشگاه‌ها به‌صورت جداگانه مدارک و امتیازهای لازم را از داوطلبان درخواست کرده و با برگزاری امتحانات داخلی اقدام به پذیرش دانشجو در این مقاطع می‌نمایند. بر این اساس ورود به دانشگاه‌ها در این مقاطع به مراتب آسانتر از دانشگاه‌های ایران است.

دانشگاه‌های ترکیه سالانه دوبار اقدام به اعلام لیست رشته‌هایی که در آنها پذیرش دانشجوی فوق لیسانس و دکترا خواهند داشت و نیز ظرفیت پذیرش دانشجو درآن رشته‌ها برای هر دو مقطع می‌نمایند. داوطلبان باید رشته‌ای را که می‌توانند در آن ادامه تحصیل بدهند انتخاب کرده و اقدام به ثبت‌نام جهت شرکت در امتحانات مربوطه و طی مراحل پذیرش نمایند. طول دوره فوق لیسانس حداقل ۲ سال و Ph.D چهار سال است. تعداد واحدهای لازم برای گذراندن در هر دو مقطع عموماً بین ۲۰ تا ۳۰ واحد است که باید در نیمی از طول مدت تحصیل گذرانده شوند و بقیة دوره به گذراندن پایان نامه اختصاص دارد. زبان تدریس در دوره‌های فوق لیسانس و Ph.D ، ترکی یا انگلیسی است.

 

آزمون LES

امتحان ورودی تحصیلات تکمیلی (بالای لیسانس) یا LES، امتحانی است که امتیاز آن در برخی موارد جهت ورود به دوره‌های آموزش تحصیلات تکمیلی بعد از لیسانس و موارد مشابه از قبیل دوره‌های تخصصی و پذیرش مربی در دانشگاه‌ها و… در ترکیه مورد نیاز است. امتیاز به‌دست آمده در این امتحان به‌ وسیله برگه نتایج آزمون LES به داوطلبان اعلام می‌شود و در مواقع لزوم توسط داوطلبان به مؤسسات مربوطه ارائه می‌شود.

این آزمون، سالانه دوبار از طرف مرکز گزینش و جابه‌جایی دانشجوی ترکیه (ÖSYM) در ماه‌های May و December برگزار می‌شود. این امتحان یک آزمون استعداد سنجی شامل ۲ بخش رقمی (Quantitative) و کلامی (Verbal) است وهدف از آن، سنجش توانایی افراد در زمینه‌های کلامی، رقمی و تفکر منطقی است که بر میزان موفقیت آنان در طی تحصیلات تکمیلی می‌تواند تأثیرگذار باشد. بدین ترتیب، سؤالات این آزمون در جهت سنجش میزان معلومات افراد در رشته تحصیلی تخصصی آنها نیست. سؤالات به گونه‌ای طراحی می‌شوند که فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف دانشگاهی قادر به پاسخ دادن به آنها باشند.

تمام کسانی‌که در سال آخر دورة لیسانس مشغول به تحصیل هستند، دارندگان مدارک لیسانس، فوق لیسانس و دکترا و یا دانشجویان دورة فوق‌لیسانس و دکترا می‌توانند در این آزمون شرکت نمایند. امتحان LES در مراکز دانشگاهی ۴۱ شهر ترکیه و قبرس شمالی برگزار می‌شود. نتایج LES از تاریخ برگزاری آزمون به مدت دو سال اعتبار خواهد داشت.

 

دوره‌های تحصیلی

Ön Lisans Diplomasi. 1 شامل‌ دو تا سه‌ سال‌ تحصیل‌ بعد از دیپلم‌ دبیرستان‌ است.

Lisans Diplomasi. 2 شامل چهار سال‌ تحصیل‌ و گذراندن‌ حداقل‌ ۱۴۷ واحد است.

Yuksek Lisans Diplomasi. 3 شامل دو سال‌ تحصیل‌ تمام‌ وقت‌ است. برای‌ ورود به‌ این‌ دوره‌ داشتن‌ مدرک‌ Lisans Diplomasi الزامی‌ است. این‌ دوره‌ شامل‌ دو نیم‌ سال‌ کلاس‌ درس‌ و دو نیم‌ سال‌ پایان‌ نامه‌ پژوهشی‌ می‌شود.

Veterner Hekimligi Yuksek Lisans Diplomasi. 4 شامل پنج‌ سال‌ تحصیل‌ تمام‌ وقت‌ در رشته‌ دامپزشکی‌ بعد از دیپلم‌ دبیرستان‌ است.

DOKTORA (Ph. D.). 5 شامل سه‌ تا چهار سال‌ تحصیل‌ تمام‌ وقت‌ است. برای‌ ورود به‌ این‌ دوره‌ داشتن‌ مدرک‌ Yuksek Lisans Diplomasi الزامی است.

‌این‌ دوره‌ شامل‌ دو تا چهار نیم‌ سال‌ کلاس‌ درس‌ و حداقل‌ ۴ نیم‌ سال‌ برای‌ پژوهش‌ است. قبل‌ از شروع‌ پژوهش، دانشجو باید امتحان‌ جامع‌ را با موفقیت‌ بگذراند. نوشتن‌ پایان‌ نامه‌ دوره‌ دکترا و دفاع‌ موفقیت‌آمیز از پژوهش‌ انجام‌ شده، شرط‌ اعطای‌ مدرک‌ دکتراست.

 

‌نحوه‌ ارزشیابی‌ مدارک‌ تحصیلی

۱ مدارک Ön Lisans Diplomasi با دو سال‌ تحصیل‌ و کلیه‌ مدارک‌ و تحصیلات‌ نیمه‌ تمام‌ دانشگاهی‌‌ با دو یا سه‌ سال‌ تحصیل‌ در صورت‌ داشتن‌ دیپلم‌ دبیرستان، «کاردانی» ارزشیابی‌ می‌شود.

۲ مدارک Lisans Diplomasi (Bachelor) بعداز دیپلم‌ دبیرستان، «کارشناسی» ارزشیابی‌ می‌شود.

۳ مدارک Yuksek Lisans Diplomasi (Master) از دانشگاه‌های گروه‌ یک‌ با شرط‌ داشتن‌ مدرک‌ کارشناسی، «کارشناسی‌ ارشد» ارزشیابی می‌شود.

‌تبصره‌‌: مدارک‌ موضوع‌ بند ۳ از مراکز آموزش‌ عالی‌ که‌ نامشان‌ در فهرست‌ دانشگاه‌های گروه‌ یک‌ آورده‌ نشده‌ است‌ با شرط‌ داشتن‌ معدل‌ ۳ از ۴ به‌ همراه‌ ارایه‌ یک‌ مقاله‌ علمی‌ از رساله‌ دوره‌ کارشناسی‌ ارشد در نشریات‌ معتبر بانمایه بین‌المللی، «کارشناسی‌ ارشد» ارزشیابی‌ می‌شود.

۴ مدارک Veterner Hekimligi Yuksek Lisans Diplomasi با پنج‌ سال‌ تحصیل‌ پیوسته‌ بعد از دیپلم‌ دبیرستان، «کارشناسی‌ ارشد» در دامپزشکی‌ ارزشیابی‌ می‌شود.

۵ مدارک Doktora (Ph. D.) از داشگاه‌های گروه‌ یک‌ با شرط‌ دارا بودن‌ مدرک‌ کارشناسی ارشد، «دکترا» ارزشیابی‌ می‌شود.

‌تبصره‌‌: مدارک‌ موضوع‌ بند ۵ از مراکز آموزش‌ عالی‌ که‌ نامشان‌ در فهرست‌ دانشگاه‌های گروه‌ یک‌ آورده‌ نشده‌ است، به‌ شرط‌ داشتن‌ معدل‌ ۳ از ۴ همراه‌ با ارایه‌ یک‌ مقاله‌ علمی، پایان‌‌نامه‌ دوره‌ دکترا در نشریات‌ معتبر نمایه شده بین‌المللی‌ غیرمحلی(غیر از ایران‌ و کشور محل‌ تحصیل)، «دکترا» ارزشیابی‌ می‌شود.

اقامت ترکیه از طریق خرید ملک

پس از سالها بحث و بررسی در ماه می سال ۲۰۱۲ لایحه شماره ۲۶۴۴- ماده ۳۵ مورد تصویب مجلس ترکیه قرار گرفت که مضمون قانون مطرح شده از سوی دولت ترکیه مبنی برحذف اصل عملکرد متقابل برای دولت ها میباشد، و به معنای این است تمامی شهروندان خارجی قادر به خرید املاک و مستغلات در ترکیه هستند حتی اگر کشور متبوع، خود این گونه حقوق را به کشور ترکیه اعطا ننموده باشد و امروز با مشخص شدن لیست کشورهای مجاز به خرید، این قانون به اجرا درآمد و بدین معناست که با اتباع ایرانی مانند اتباع ترک و یا سایر کشورها خارجی رفتار خواهد شد و قوانین انتقال سند مالکیت ملک و وراثت ملکی که برای اتباع ترک اجرا میشود برای ایرانیان نیز قابل استناد خواهد بود و این املاک به همان صورت نیز قابل فروش و انتقال سند هستند.

 با تصویب این قانون فرصت های مناسب برای سرمایه گذاری افزایش یافته و با این سیاست اقتصاد ترکیه بیش از بیش رشد خواهد کرد. طی سالیان اخیر دولت ترکیه همواره سعی بر این داشته تا شرایط کار و تجارت بین الملل را همواره بهبود بخشد. همچنین کشور ترکیه یکی از بهترین کشور های دنیا با توجه به فرهنگ و سهولت رفت و آمد به ایران برای اخذ اقامت، سرمایه گذاری و کار برای ایرانیان میباشد.

با اجرای قانون جدید اتباع خارجی و ایرانیان امکان خرید ملک و همچنین اراضی شهری را تا سقف ۳۰۰،۰۰۰متر مربع جهت سرمایه گذاری خواهند داشت و برای خرید اراضی میبایست قبل از خرید طرح پیشنهادی خود را آماده در دست داشته باشند. لذا کلیه افراد حقیقی و حقوقی ملزم به ارسال پروژه خود به وزارت شهرسازی و محیط زیست ترکیه تا ظرف مدت ۲ سال خواهند بود که بعد از تایید طرح مربوطه به دفتر ثبت زمین های محلی ارسال خواهد شد.

لازم بذکر است ایرانیان همانند سایر اتباع خارجی دیگر بواسطه خرید ملک میتوانند از مزایای اقامت در شهر های ترکیه برخوردار شوند و بواسطه آن امکان خرید اتومبیل و ثبت نام فرزندان درمدارس ترکیه را خواهند داشت که البته لازم به ذکراست این اقامت منجر به گرفتن پاسپورت ترک نمیشود .

توجه نمایید این قانون به منزله اخذ شهروندی ترکیه و داشتن اجازه کار نیست و برای موارد اخیر می باست مراحل مجوزهای قانونی دیگری طی و اخذ گردد .شهرهای توریستی ترکیه از جمله آنتالیا ،آلانیا و سایر شهرهای اطراف آن (بلک، آلانیا، سیده، کمر) از جذاب ترین مناطق در میان سرمایه گذاران املاک می باشند و با این فرصت دولت ترکیه امکان توسعه و پرجاذبه تر کردن صنعت توریست در این مناطق را خواهد داشت. بدین لحاظ با جاذبه های توریستی بیشتر، افزایش تقاضا برای خرید خانه در ترکیه خواهیم داشت و انتظار می رود که ارزش ملک در ترکیه بلاخص در محل های رو به دریا بالا رفته و برای چند سال آینده از افزایش چشم گیری برخوردار باشد.

 شهرهای توریستی ترکیه از جمله آنتالیا ،آلانیا و سایر شهرهای اطراف آن (بلک، آلانیا، سیده، کمر) از جذاب ترین مناطق در میان سرمایه گذاران املاک می باشند و با این فرصت دولت ترکیه امکان توسعه و پرجاذبه تر کردن صنعت توریست در این مناطق را خواهد داشت. بدین لحاظ با جاذبه های توریستی بیشتر، افزایش تقاضا برای خرید خانه در ترکیه خواهیم داشت و انتظار می رود که ارزش ملک در ترکیه بلاخص در محل های رو به دریا بالا رفته و برای چند سال آینده از افزایش چشم گیری برخوردار باشد .

اطلاعات عمومی ترکیه (3)

اطلاعات عمومی درباره کشور ترکیه

اختلاف ساعت: استانبول و آنتالیا حدود یک ساعت و نیم از تهران عقب تر می باشند.

واحد پول ترکیه لیر می باشد.

ولتاژ برق ۲۲۰ ولت است.

آب لوله کشی قابل شرب نمی باشد.

کد تلفن استانبول ۲۱۲  ۰۰۹۰و آنتالیا ۲۴۲  ۰۰۹۰ می باشد.

اقتصاد کشور ترکیه

سیستم بانکی در ترکیه:

سیستم بانکی در ترکیه بر اساس اصول بازار آزاد مالی فعالیت می کند. نرخهای بهره توسط بازار تعیین می شود و بانک مرکزی در این امر دخالت نمی کند ولی نرخ وام به بانکهای تجاری که توسط بانک مرکزی اعطا می شود بر نرخ بازار تاثیرگذار است.

بانکهای ترکیه همانند سایر بانکهای خارجی در رقابت با یکدیگر به سر می برند و برای اعطای وام به مشتریانشان به رقابت می پردازند. معمولا نرخ بهرۀ بانکی با توجه به نرخ تورم در تغییر است. در حال حاضر نرخ بهرۀ واقعی در ترکیه در مقام دوم جهان قرار دارد. به عبارتی بیشترین بهره در جهان پس از نیوزلند در ترکیه پرداخت می شود.

سپرده گذاری در بانکهای دولتی در ضمانت صد در صدی دولت ترکیه می باشد و سپرده ها در بانکهای خصوصی تا سقف ده هزار لیر (معادل ۹ هزار دلار) دارای تضمین دولتی می باشند. برخی از شعب بانکهای خارجی در ترکیه عملا با اتباع ایرانی کار نمی کنند و به دلیل برخی تصمیمات داخلی و یا بخشنامه ای که از طرف مدیریت بانکشان صادر شده است، به ایرانیان ارائه خدمت نمی کنند. لذا به اتباع ایرانی توصیه می شود که در بانکهای دولتی ویا خصوصی با مالکیت ترک، حساب باز کرده با این بانکها ارتباط برقرار کنند.

نحوه اخذ اجازه کار در ترکیه:

آخرین قانون مربوط به اشتغال خارجیان در ترکیه در تاریخ ۰۶٫۰۳٫۲۰۰۳ به تصویب رسیده است. با این قانون کوشیده شده است صدور اجازه کار که قبلا از سوی چندین مرکز ارائه می شد، تنها از یک مرکز انجام پذیرد.

بر اساس قانون شماره ۴۸۱۷ سه نوع اجازه کار پیش بینی شده است.  این گروهها شامل اجازه کار مدت دار و نامحدود برای کارکنان وابسته و کارکنان مستقل و موارد استثنائی می باشد. بر اساس قانون خارجیان می توانند از اجازه کار مدت دار ویا نامحدود به شرط به جا آوردن شرایط مورد نیاز، می باشد. مدت اعتبار اجازه کار مدت دار بر اساس قرارداد کار یکسال بوده و برای کار در محل کار مشخص و حرفۀ خاصی صادر می گردد. پس از پایان یکسال اجازه کار برای همان شغل و محل کار تا سه سال دیگر تمدید می شود. پس از سه سال نیز این مجوز تا شش سال می تواند تمدید گردد.

درصورتیکه یک تبعه خارجی حداقل هشت سال به صورت مداوم در ترکیه اقامت و شاغل باشد، اجازه کار دائم بدون در نظر گرفتن شرایط اشتغال در ترکیه و نیز بدون محدودیت جغرافیائی ، صادر می شود. برای خارجیانی که حداقل پنج سال در ترکیه به صورت بلاانقطاع اقامت داشته و نیز درصورتیکه در این مدت پیش کارفرمائی اشتغال نداشته باشند مجوز اشتغال مستقل صادر می گردد. شرایط اعطاء مجوز کار استثنائی با قانون محدود شده است. اجازه کار این افراد از کارکنان مستقل و وابسته متمایز بوده و از نظر زمان محدودیت نخواهد داشت.

خارجیان برای اخذ مجوز کار از کشور متبعوشان ویا کشور محل اقامت دائمشان می توانند به نمایندگیهای جمهوری ترکیه در آن کشور مراجعه کنند. پس از تکمیل پرونده، درخواست مذکور توسط نمایندگیهای خارج از کشور به وزارت کار و امور اجتماعی ترکیه ارسال خواهد شد. ظرف سه روز از زمان ارائه درخواست متقاضی اشتغال در ترکیه به نمایندگی خارج از کشور، مدارک لازم از سوی کارفرما به وزارت کار و اموراجتماعی تحویل داده می شود. پس از صدور اجازه کار توسط وزارت کار، متقاضی می بایستی ظرف نود روز به نمایندگی خارجی ترکیه مراجعه و ویزای کار دریافت نماید. در صورتیکه متقاضیان اجازه کار دارای اقامت حداقل شش ماهه باشند شخصا و یا کارفرمایشان می تواند مدارک لازمه را به وزارت کار تحویل نماید. همچنین در این صورت نیازی به اخذ ویزای کاری پس از تائید اجازه کار موجود نمی باشد.

برای تمدید مدت اجازه کار حداکثر تا ۱۵ پس از پایان مدت مجوز و  نیز دو ماه پیش از پایان مدت اعتبار آن می بایستی به وزارت کار مراجعه شود. وزارت کار مکلف است که حداکثر ظرف نود روز به گرونده متقاضی رسیدگی کرده و نیتجه را ابلاغ نماید. ولی درصورتیکه مدارکی ناقص باشد این مدت پس از تکمیل پرونده تا نود روز تمدید خواهد شد. وزارت کار می تواند از منابع امنیتی در مورد شخص مورد نظر تحقیق نماید.

پس از پایان کار بررسی پرونده، وزارت کار می تواند درخواست را بپذیرد ویا آن را رد کند. درصورتیکه وزارت درخواست متقاضی را به تائید برساند، متقاضیانی که از دفاتر نمایندگی ترکیه درخارج از کشور مراجعه کرده باشند می بایستی ویزای کار از همان محل دریافت داشته و به اداره اتباع خارجی در ترکیه مراجعه نمایند و متقاضیانی که ار داخل ترکیه مراجعه کرده اند مستقیما می توانند به اداره اتباع خارجی در پلیس آن استان مراجعه نمایند. درصورتیکه درخواست اشتغال در ترکیه رد شده باشد، متقاضی می تواند ظرف سی روز پس از ابلاغ نتیجه درخواست تجدید نظر کرده و به نتیجه اعتراض نماید.  درصورتیکه وزارت کار به اعتراض پاسخ منفی دهد، متقاضی می تواند به دادگاه شکایت نماید.

دستمزدها در ترکیه:

در ترکیه نظام بازار آزاد حاکم است. نرخ دستمزد توسط بازار تعیین می شود ولی دولت هر ساله حداقل حقوق را تعیین می کند. هر کارفرمائی که زیر این حداقل حقوق کارگر ویا کارمندی را به استخدام درآورد به موجب قانون محاکمه و مجازات می شود. می توان گفت که برای کارهای تخصصی بمانند سایر کشورهای جهان دستمزدهای گزافی تعیین می شود برای نمونه متخصصین کامپیوتر بانکها بیش از ده هزار دلار در ماه دستمزد خالص دریافت می دارند ولی حداقل حقوق برای مشاغل غیر تخصصی و عادی در سال ۲۰۰۸ برای افراد زیر ۱۶ سال (در حرفه های متناسب با کودکان مانند بازیگری، هنری و …) ۵۴۱ لیر ترک معادل ۵۰۰ دلار آمریکا و برای افراد بالای ۱۶ سال ۶۳۹ لیر ترک معادل ۶۰۰ دلار آمریکا می باشد. چهارده درصد از حقوق کارکنان به عنوان حق بیمه و یک درصد بعنوان بیمه بیکاری کسر می گردد. علاوه بر این ۱۹٫۵ درصد بعنوان حق بیمه و دو درصد بابت بیمه بیکاری از کارفرما اخذ می گردد.

در ترکیه دستمزدها در وسط سال بر اساس تورم آن دوره مورد بازنگری قرار گرفته و مبالغی بعنوان جبران ضرر تورمی به کارکنان پرداخت می گردد. به همین دلیل درصورت افزایش تورم در کشور کارکنان متضرر نمی شوند. دولت هر شش ماه یکبار با نمایندگان سندیکاهای کارگری و کارمندی به چانه زنی پرداخته و دستمزدها را با مشاوره با نمایندگان سندیکاها تعیین می نماید.

موسسات خصوصی میزان حقوق و دستمزدهای خود را خودشان به تصویب می رسانند و مکلف هستند که زیر مبلغ مصوب دولت برای دستمزدها مبالغی را پرداخت نکنند. از این رو کارکنان بخش خصوصی بیشتر از کارمندان دولتی دریافت می کنند. از سوی دیگر موسسات دولتی ولی مستقل، می توانند با تصویب هیات امنا و هیات مدیران مبالغی را اضافه بر مصوبه دولت به کارکنان خود تحت عناوین مختلف پرداخت نمایند.

حقوق برخی از مشاغل در ترکیه عبارتند از: فرماندار ۲۶۹۹، مهندس ۲۲۶۸، معلم ۱۶۸۰، کمیسر عالی پلیس ۲۱۸۷، دکتر متخصص ۲۲۱۰، پرستار ۱۴۱۲، دستیار آموزشی در دانشگاهها ۱۶۸۷، مدیر شعبه ۱۸۴۹ و راننده اتوبوس شهرداری در استانبول ۲۲۶۸ لیر می باشد.

واحد پولی جدید ترکیه:

در طى ماههاى اخیر، ترکیه با شتابى قابل توجه دست به اصلاحاتى گسترده در عرصه های گوناگون به ویژه در زمینه های حقوقى و قضایى زد تا راه انجام مذاکرات با اتحادیه اروپا بر سر پیوستن به این اتحادیه را هموار کند. در عرصه اقتصادى دولت ترکیه تلاشهاى گسترده اى را در جهت مبارزه با تورم انجام داد و وارد کردن لیره جدید ترکیه که شش صفر کمتر از لیره قدیمى دارد و از آغاز سال جدید میلادى در گردش خواهد بود، در همین راستا صورت گرفته است.

به گزارش «دویچهوله»، چندى پیش، رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در هنگام معرفى رسمى اسکناسها و سکه های جدید اظهار داشت: انتظار کشور ما براى رسیدن به نرخ تورم کم، سرانجام خاتمه یافته است از آغاز سال ۲۰۰۵، در ترکیه اسکناسهاى یک لیری، پنج لیری، ده لیری و بیست لیری در گردش خواهند بود و جایگزین اسکناسهاى معادل به اصطلاح میلیونى خواهند شد. افزون بر این اسکناسهاى ۵۰ و یکصد لیری نیز به جمع اسکناسهاى تازه اضافه شدهاست.

بر روى همه این اسکناسها چون گذشته تصویر «کمال آتاترک» دیده میشود و در پشت آنها، آثار و بناهاى تاریخى ترکیه. از آغاز سال آینده میلادى تا پایان سال مزبور، اسکناسهاى جدید و قدیمى در گردش خواهند بود و از سال ۲۰۰۶ به بعد، تنها اسکناسهاى جدید در جریان است. انتظار میرود که تا پایان ماه فوریه سال آینده، یعنى تا دو ماه دیگر ۹۵ درصد از اسکناسها و سکه های قدیمى از دور خارج شده باشند.

از سوى دیگر نگرانیهایى هم در رابطه با این تغییر و تحولات مطرح شده و آن اینکه امکان دارد که بازاریها با آمدن لیره جدید، قیمتها را کمى روند کرده و بالا ببرند و بدین ترتیب به تورم موجود دامن زنند. البته «على باباجان»، وزیر اقتصاد ترکیه با اشاره به سیر نزولى نرخ تورم در ترکیه در دوران اخیر، این گونه نگرانیها را بیمورد خوانده است.

نخست وزیر ترکیه، این تغییر و تحولات را انقلابى مهم در تاریخ ترکیه خوانده و متذکر میشود: لیره جدید به زندگى اقتصادى روزمره و همچنین نقل و انتقالات بانکى سهولت خواهند بخشید و باعث بهبود وجه و اعتبار بینالمللى واحد پولى کشور خواهند شد. به گفته وى، ترکها از این پس به واحد پولى خود افتخار خواهند کرد و از نشان دادن در خارج کشور شرمسار نخواهند بودباید اذعان داشت که هیچ کشورى به اندازه ترکیه در بازى با شمار صفرها، تا به این اندازه تردستى از خود نشان نداده است. در اواخر سال ۱۹۸۱ بود که اسکناسهاى ۵ هزار لیرهاى به عنوان درشتترین اسکناس ترکیه به گردش درآمد و ارزش آن برابر با ۳۹ دلار بود .

ده سال بعد، بانک مرکزى ترکیه اسکناسهاى یکصد هزار لیرهاى را به جریان انداخت که در آن زمان ۲۰ دلار ارزش داشت. پنج سال پس از این اقدام، چرخش اسکناس یک میلیون لیرهاى آغاز شد که ارزشش بر ۲۵ دلار بالغ میشد. جالب توجه اینکه این اسکناس امروزه ۶۶ سنت آمریکا بیشتر ارزش ندارد.

البته انجام این تغییر و تحولات در واحد پولى ترکیه بحث تازه اى نیست. در طى سالهاى ۱۹۸۱ تا ۲۰۰، این موضوع چندین بار مطرح شد و نقشها و طرحهاى گوناگونى مورد بررسى قرار گرفت که هیچ کدام آنها با توجه به بالا بودن نرخ تورم به مرحله اجرا نرسید .

امروزه اقتصاد ترکیه به ثباتى نسبى دست یافته و نرخ تورم در این کشور در اواسط سال جارى میلادى براى اولین بار در طى سى سال گذشته، کمتر از ۱۰ درصد بوده است. دولت ترکیه امیدوار است که در چهار سال آینده بتواند، نرخ تورم را به میزان متوسط تورم در اتحادیه اروپا برسانبد نیست در پایان به این نکته هم اشاره کنیم که چه سرنوشتى انتظار اسکناسهاى قدیمى را میکشد. روزنامه ترکى ملیت چندى پیش به نقل از کارشناسان و مسئولان بانک مرکزى ترکیه گزارش داد که حدود ۶۰۰ تن اسکناس قدیمى باید نابود شوداز آنجایى که سوزاندن و یا بازیافت این اسکناسها با توجه به موازین زیست محیطى محتمل نخواهد بود، قرار است که این اسکناسها با آسفالت مخلوط شده و در عرصه خیابان سازى و جاده سازى مصرف گردند.

سرمایه گذاری در ترکیه

چرا سرمایه گذاری در املاک را به شما پیشنهاد می کنیم؟

سرمایه گذاری در املاک  و زمین در واقع سرمایه گذاری مطمئنی برای آینده می باشد. بین سالهای ۱۹۹۸ و ۲۰۰۴  میلادی به ارزش زمین و املاک شرق اروپا  ۴/۸ میلیون یورو افزوده شده است. در واقع به ارزش هر سنت در سرمایه گذاری املاک تا ۲۰ درصد افزوده شده است. به دلیل افزایش مبالغ حقوق بازنشتگی  و بیمه  و امکان خرید ملک توسط  مشتریان، تقاضای خرید ملک و زمین در ترکیه بالا رفته است. افرایش  ثبت شرکت های خارجی در ترکیه  و شروع به کار شرکت ها و سرمایه گذاران خارجی در این منطقه نیر  بر بازار املاک تاثیر مثبتی گذاشته است.

در حال حاضر ترکیه در مسیر ورود به اتحادیه اروپا قرار دارد و به همین دلیل در دوران شکوفایی خود به سر می برد. این  وضعیت مثبت ترکیه را تعداد زیادی از سرمایه گذاران به سمت ترکیه جلب نموده است. در بخش سرمایه گذاری املاک نیزترکیه  روبه رشد قرار دارد و سرمایه گذاران زیادی در این بخش فعالیت می کنند. بسیاری از  مناطق ترکیه به دلیل خرید و فروش املاک و وجود سرمایه گذاران به سرعت توسعه یافتند و با این وجود هنوز املاک و زمین با نرخ مناسب وجود دارد. این شرایط  را می توان با اسپانیا  در  ۱۵  یا ۲۰ سال پیش مقایسه کرد.

از لحاظ اقتصادی مراودات بین ترکیه  و اتحادیه اروپا بسیار خوب می باشد. ترکیه تنها کشوری است که درحال حاضر و قبل از اینکه وارد اتحادیه اروپا شود با اروپا  مراودات اقتصادی بسیاز نزدیک دارد و گمرگ بین المللی ترکیه نیز ۱۰ سال است که به  تور نزدیک با گمرگ اتحادیه اروپا مبادلات دارد. گروه  بزرگی از سرمایه گذاران بزرگ اروپا در ترکیه سرمایه گذاری نموده امد و در زمینه سرمایه گذاری اتحادیه اروپا از شرکای اصلی ترکیه به شمار می آید.

به دلیل افزایش مبالغ  حقوق بازنشتگی  و بیمه  و امکان خرید ملک توسط  مشتریان، تقاضای خرید ملک و زمین در ترکیه بالا رفته است. افرایش  ثبت شرکت های خارجی در ترکیه و شروع به کار شرکت ها و سرمایه گذاران خارجی  در این منطقه نیر  بر بازار املاک تاثیر مثبتی گذاشته است.

در حال حاضر ترکیه در مسیر ورود به اتحادیه اروپا قرار دارد و به همین دلیل در دوران شکوفایی خود به سر می برد. این  وضغیت مثبت ترکیه را  تعداد زیادی از سرمایه گذاران به سمت ترکیه جلب  نموده است. در  بخش سرمایه گذاری املاک  نیزترکیه  روبه رشد قرار دارد و سرمایه گذاران زیادی در این بخش فعالیت می کنند. بسیاری از  مناطق  ترکیه به دلیل  خرید و فروش املاک و وجود سرمایه گذاران به سرعت توسعه یافتند و  با این وجود هنوز املاک  و زمین با نرخ مناسب وجود دارد. این شرایط  را می توان  با اسپانیا  در  ۱۵  یا ۲۰ سال پیش مقایسه کرد.

از لحاظ اقتصادی مراودات بین ترکیه  و اتحادیه اروپا بسیار خوب می باشد. ترکیه تنها کشوری است که درحال حاضر و قبل از اینکه وارد اتحادیه اروپا شود با اروپا  مراودات اقتصادی بسیار نزدیک دارد و گمرگ بین المللی ترکیه نیز ۱۰ سال است که   تور نزدیک با گمرگ اتحادیه اروپا مبادلات دارد. گروه  بزرگی از سرمایه گذاران  بزرگ اروپا در ترکیه سرمایه گذاری نموده امد و در زمینه سرمایه گذاری اتحادیه اروپا از شرکای اصلی ترکیه به شمار می آید.

اطلاعات عمومی ترکیه (3)

اطلاعات ضروری درباره ترکیه

اختلاف ساعت: استانبول و آنتالیا حدود یک ساعت و نیم از تهران عقب تر می باشند.

واحد پول ترکیه لیر می باشد.

ولتاژ برق ۲۲۰ ولت است.

آب لوله کشی قابل شرب نمی باشد.

کد تلفن استانبول ۲۱۲  ۰۰۹۰و آنتالیا ۲۴۲  ۰۰۹۰ می باشد.

اقتصاد کشور ترکیه

سیستم بانکی در ترکیه:

سیستم بانکی در ترکیه بر اساس اصول بازار آزاد مالی فعالیت می کند. نرخهای بهره توسط بازار تعیین می شود و بانک مرکزی در این امر دخالت نمی کند ولی نرخ وام به بانکهای تجاری که توسط بانک مرکزی اعطا می شود بر نرخ بازار تاثیرگذار است.

بانکهای ترکیه همانند سایر بانکهای خارجی در رقابت با یکدیگر به سر می برند و برای اعطای وام به مشتریانشان به رقابت می پردازند. معمولا نرخ بهرۀ بانکی با توجه به نرخ تورم در تغییر است. در حال حاضر نرخ بهرۀ واقعی در ترکیه در مقام دوم جهان قرار دارد. به عبارتی بیشترین بهره در جهان پس از نیوزلند در ترکیه پرداخت می شود.

سپرده گذاری در بانکهای دولتی در ضمانت صد در صدی دولت ترکیه می باشد و سپرده ها در بانکهای خصوصی تا سقف ده هزار لیر (معادل ۹ هزار دلار) دارای تضمین دولتی می باشند. برخی از شعب بانکهای خارجی در ترکیه عملا با اتباع ایرانی کار نمی کنند و به دلیل برخی تصمیمات داخلی و یا بخشنامه ای که از طرف مدیریت بانکشان صادر شده است، به ایرانیان ارائه خدمت نمی کنند. لذا به اتباع ایرانی توصیه می شود که در بانکهای دولتی ویا خصوصی با مالکیت ترک، حساب باز کرده با این بانکها ارتباط برقرار کنند.

نحوه اخذ اجازه کار در ترکیه:

آخرین قانون مربوط به اشتغال خارجیان در ترکیه در تاریخ ۰۶٫۰۳٫۲۰۰۳ به تصویب رسیده است. با این قانون کوشیده شده است صدور اجازه کار که قبلا از سوی چندین مرکز ارائه می شد، تنها از یک مرکز انجام پذیرد.

بر اساس قانون شماره ۴۸۱۷ سه نوع اجازه کار پیش بینی شده است.  این گروهها شامل اجازه کار مدت دار و نامحدود برای کارکنان وابسته و کارکنان مستقل و موارد استثنائی می باشد. بر اساس قانون خارجیان می توانند از اجازه کار مدت دار ویا نامحدود به شرط به جا آوردن شرایط مورد نیاز، می باشد. مدت اعتبار اجازه کار مدت دار بر اساس قرارداد کار یکسال بوده و برای کار در محل کار مشخص و حرفۀ خاصی صادر می گردد. پس از پایان یکسال اجازه کار برای همان شغل و محل کار تا سه سال دیگر تمدید می شود. پس از سه سال نیز این مجوز تا شش سال می تواند تمدید گردد.

درصورتیکه یک تبعه خارجی حداقل هشت سال به صورت مداوم در ترکیه اقامت و شاغل باشد، اجازه کار دائم بدون در نظر گرفتن شرایط اشتغال در ترکیه و نیز بدون محدودیت جغرافیائی ، صادر می شود. برای خارجیانی که حداقل پنج سال در ترکیه به صورت بلاانقطاع اقامت داشته و نیز درصورتیکه در این مدت پیش کارفرمائی اشتغال نداشته باشند مجوز اشتغال مستقل صادر می گردد. شرایط اعطاء مجوز کار استثنائی با قانون محدود شده است. اجازه کار این افراد از کارکنان مستقل و وابسته متمایز بوده و از نظر زمان محدودیت نخواهد داشت.

خارجیان برای اخذ مجوز کار از کشور متبعوشان ویا کشور محل اقامت دائمشان می توانند به نمایندگیهای جمهوری ترکیه در آن کشور مراجعه کنند. پس از تکمیل پرونده، درخواست مذکور توسط نمایندگیهای خارج از کشور به وزارت کار و امور اجتماعی ترکیه ارسال خواهد شد. ظرف سه روز از زمان ارائه درخواست متقاضی اشتغال در ترکیه به نمایندگی خارج از کشور، مدارک لازم از سوی کارفرما به وزارت کار و اموراجتماعی تحویل داده می شود. پس از صدور اجازه کار توسط وزارت کار، متقاضی می بایستی ظرف نود روز به نمایندگی خارجی ترکیه مراجعه و ویزای کار دریافت نماید. در صورتیکه متقاضیان اجازه کار دارای اقامت حداقل شش ماهه باشند شخصا و یا کارفرمایشان می تواند مدارک لازمه را به وزارت کار تحویل نماید. همچنین در این صورت نیازی به اخذ ویزای کاری پس از تائید اجازه کار موجود نمی باشد.

برای تمدید مدت اجازه کار حداکثر تا ۱۵ پس از پایان مدت مجوز و  نیز دو ماه پیش از پایان مدت اعتبار آن می بایستی به وزارت کار مراجعه شود. وزارت کار مکلف است که حداکثر ظرف نود روز به گرونده متقاضی رسیدگی کرده و نیتجه را ابلاغ نماید. ولی درصورتیکه مدارکی ناقص باشد این مدت پس از تکمیل پرونده تا نود روز تمدید خواهد شد. وزارت کار می تواند از منابع امنیتی در مورد شخص مورد نظر تحقیق نماید.

پس از پایان کار بررسی پرونده، وزارت کار می تواند درخواست را بپذیرد ویا آن را رد کند. درصورتیکه وزارت درخواست متقاضی را به تائید برساند، متقاضیانی که از دفاتر نمایندگی ترکیه درخارج از کشور مراجعه کرده باشند می بایستی ویزای کار از همان محل دریافت داشته و به اداره اتباع خارجی در ترکیه مراجعه نمایند و متقاضیانی که ار داخل ترکیه مراجعه کرده اند مستقیما می توانند به اداره اتباع خارجی در پلیس آن استان مراجعه نمایند. درصورتیکه درخواست اشتغال در ترکیه رد شده باشد، متقاضی می تواند ظرف سی روز پس از ابلاغ نتیجه درخواست تجدید نظر کرده و به نتیجه اعتراض نماید.  درصورتیکه وزارت کار به اعتراض پاسخ منفی دهد، متقاضی می تواند به دادگاه شکایت نماید.

دستمزدها در ترکیه:

در ترکیه نظام بازار آزاد حاکم است. نرخ دستمزد توسط بازار تعیین می شود ولی دولت هر ساله حداقل حقوق را تعیین می کند. هر کارفرمائی که زیر این حداقل حقوق کارگر ویا کارمندی را به استخدام درآورد به موجب قانون محاکمه و مجازات می شود. می توان گفت که برای کارهای تخصصی بمانند سایر کشورهای جهان دستمزدهای گزافی تعیین می شود برای نمونه متخصصین کامپیوتر بانکها بیش از ده هزار دلار در ماه دستمزد خالص دریافت می دارند ولی حداقل حقوق برای مشاغل غیر تخصصی و عادی در سال ۲۰۰۸ برای افراد زیر ۱۶ سال (در حرفه های متناسب با کودکان مانند بازیگری، هنری و …) ۵۴۱ لیر ترک معادل ۵۰۰ دلار آمریکا و برای افراد بالای ۱۶ سال ۶۳۹ لیر ترک معادل ۶۰۰ دلار آمریکا می باشد. چهارده درصد از حقوق کارکنان به عنوان حق بیمه و یک درصد بعنوان بیمه بیکاری کسر می گردد. علاوه بر این ۱۹٫۵ درصد بعنوان حق بیمه و دو درصد بابت بیمه بیکاری از کارفرما اخذ می گردد.

در ترکیه دستمزدها در وسط سال بر اساس تورم آن دوره مورد بازنگری قرار گرفته و مبالغی بعنوان جبران ضرر تورمی به کارکنان پرداخت می گردد. به همین دلیل درصورت افزایش تورم در کشور کارکنان متضرر نمی شوند. دولت هر شش ماه یکبار با نمایندگان سندیکاهای کارگری و کارمندی به چانه زنی پرداخته و دستمزدها را با مشاوره با نمایندگان سندیکاها تعیین می نماید.

موسسات خصوصی میزان حقوق و دستمزدهای خود را خودشان به تصویب می رسانند و مکلف هستند که زیر مبلغ مصوب دولت برای دستمزدها مبالغی را پرداخت نکنند. از این رو کارکنان بخش خصوصی بیشتر از کارمندان دولتی دریافت می کنند. از سوی دیگر موسسات دولتی ولی مستقل، می توانند با تصویب هیات امنا و هیات مدیران مبالغی را اضافه بر مصوبه دولت به کارکنان خود تحت عناوین مختلف پرداخت نمایند.

حقوق برخی از مشاغل در ترکیه عبارتند از: فرماندار ۲۶۹۹، مهندس ۲۲۶۸، معلم ۱۶۸۰، کمیسر عالی پلیس ۲۱۸۷، دکتر متخصص ۲۲۱۰، پرستار ۱۴۱۲، دستیار آموزشی در دانشگاهها ۱۶۸۷، مدیر شعبه ۱۸۴۹ و راننده اتوبوس شهرداری در استانبول ۲۲۶۸ لیر می باشد.

واحد پولی جدید ترکیه:

در طى ماههاى اخیر، ترکیه با شتابى قابل توجه دست به اصلاحاتى گسترده در عرصه های گوناگون به ویژه در زمینه های حقوقى و قضایى زد تا راه انجام مذاکرات با اتحادیه اروپا بر سر پیوستن به این اتحادیه را هموار کند. در عرصه اقتصادى دولت ترکیه تلاشهاى گسترده اى را در جهت مبارزه با تورم انجام داد و وارد کردن لیره جدید ترکیه که شش صفر کمتر از لیره قدیمى دارد و از آغاز سال جدید میلادى در گردش خواهد بود، در همین راستا صورت گرفته است.

به گزارش «دویچهوله»، چندى پیش، رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در هنگام معرفى رسمى اسکناسها و سکه های جدید اظهار داشت: انتظار کشور ما براى رسیدن به نرخ تورم کم، سرانجام خاتمه یافته است از آغاز سال ۲۰۰۵، در ترکیه اسکناسهاى یک لیری، پنج لیری، ده لیری و بیست لیری در گردش خواهند بود و جایگزین اسکناسهاى معادل به اصطلاح میلیونى خواهند شد. افزون بر این اسکناسهاى ۵۰ و یکصد لیری نیز به جمع اسکناسهاى تازه اضافه شدهاست.

بر روى همه این اسکناسها چون گذشته تصویر «کمال آتاترک» دیده میشود و در پشت آنها، آثار و بناهاى تاریخى ترکیه. از آغاز سال آینده میلادى تا پایان سال مزبور، اسکناسهاى جدید و قدیمى در گردش خواهند بود و از سال ۲۰۰۶ به بعد، تنها اسکناسهاى جدید در جریان است. انتظار میرود که تا پایان ماه فوریه سال آینده، یعنى تا دو ماه دیگر ۹۵ درصد از اسکناسها و سکه های قدیمى از دور خارج شده باشند.

از سوى دیگر نگرانیهایى هم در رابطه با این تغییر و تحولات مطرح شده و آن اینکه امکان دارد که بازاریها با آمدن لیره جدید، قیمتها را کمى روند کرده و بالا ببرند و بدین ترتیب به تورم موجود دامن زنند. البته «على باباجان»، وزیر اقتصاد ترکیه با اشاره به سیر نزولى نرخ تورم در ترکیه در دوران اخیر، این گونه نگرانیها را بیمورد خوانده است.

نخست وزیر ترکیه، این تغییر و تحولات را انقلابى مهم در تاریخ ترکیه خوانده و متذکر میشود: لیره جدید به زندگى اقتصادى روزمره و همچنین نقل و انتقالات بانکى سهولت خواهند بخشید و باعث بهبود وجه و اعتبار بینالمللى واحد پولى کشور خواهند شد. به گفته وى، ترکها از این پس به واحد پولى خود افتخار خواهند کرد و از نشان دادن در خارج کشور شرمسار نخواهند بودباید اذعان داشت که هیچ کشورى به اندازه ترکیه در بازى با شمار صفرها، تا به این اندازه تردستى از خود نشان نداده است. در اواخر سال ۱۹۸۱ بود که اسکناسهاى ۵ هزار لیرهاى به عنوان درشتترین اسکناس ترکیه به گردش درآمد و ارزش آن برابر با ۳۹ دلار بود .

ده سال بعد، بانک مرکزى ترکیه اسکناسهاى یکصد هزار لیرهاى را به جریان انداخت که در آن زمان ۲۰ دلار ارزش داشت. پنج سال پس از این اقدام، چرخش اسکناس یک میلیون لیرهاى آغاز شد که ارزشش بر ۲۵ دلار بالغ میشد. جالب توجه اینکه این اسکناس امروزه ۶۶ سنت آمریکا بیشتر ارزش ندارد.

البته انجام این تغییر و تحولات در واحد پولى ترکیه بحث تازه اى نیست. در طى سالهاى ۱۹۸۱ تا ۲۰۰، این موضوع چندین بار مطرح شد و نقشها و طرحهاى گوناگونى مورد بررسى قرار گرفت که هیچ کدام آنها با توجه به بالا بودن نرخ تورم به مرحله اجرا نرسید .

امروزه اقتصاد ترکیه به ثباتى نسبى دست یافته و نرخ تورم در این کشور در اواسط سال جارى میلادى براى اولین بار در طى سى سال گذشته، کمتر از ۱۰ درصد بوده است. دولت ترکیه امیدوار است که در چهار سال آینده بتواند، نرخ تورم را به میزان متوسط تورم در اتحادیه اروپا برسانبد نیست در پایان به این نکته هم اشاره کنیم که چه سرنوشتى انتظار اسکناسهاى قدیمى را میکشد. روزنامه ترکى ملیت چندى پیش به نقل از کارشناسان و مسئولان بانک مرکزى ترکیه گزارش داد که حدود ۶۰۰ تن اسکناس قدیمى باید نابود شوداز آنجایى که سوزاندن و یا بازیافت این اسکناسها با توجه به موازین زیست محیطى محتمل نخواهد بود، قرار است که این اسکناسها با آسفالت مخلوط شده و در عرصه خیابان سازى و جاده سازى مصرف گردند.

سرمایه گذاری در ترکیه

چرا سرمایه گذاری در املاک را به شما پیشنهاد می کنیم؟

سرمایه گذاری در املاک  و زمین در واقع سرمایه گذاری مطمئنی برای آینده می باشد. بین سالهای ۱۹۹۸ و ۲۰۰۴  میلادی به ارزش زمین و املاک شرق اروپا  ۴/۸ میلیون یورو افزوده شده است. در واقع به ارزش هر سنت در سرمایه گذاری املاک تا ۲۰ درصد افزوده شده است. به دلیل افزایش مبالغ حقوق بازنشتگی  و بیمه  و امکان خرید ملک توسط  مشتریان، تقاضای خرید ملک و زمین در ترکیه بالا رفته است. افرایش  ثبت شرکت های خارجی در ترکیه  و شروع به کار شرکت ها و سرمایه گذاران خارجی در این منطقه نیر  بر بازار املاک تاثیر مثبتی گذاشته است.

در حال حاضر ترکیه در مسیر ورود به اتحادیه اروپا قرار دارد و به همین دلیل در دوران شکوفایی خود به سر می برد. این  وضعیت مثبت ترکیه را تعداد زیادی از سرمایه گذاران به سمت ترکیه جلب نموده است. در بخش سرمایه گذاری املاک نیزترکیه  روبه رشد قرار دارد و سرمایه گذاران زیادی در این بخش فعالیت می کنند. بسیاری از  مناطق ترکیه به دلیل خرید و فروش املاک و وجود سرمایه گذاران به سرعت توسعه یافتند و با این وجود هنوز املاک و زمین با نرخ مناسب وجود دارد. این شرایط  را می توان با اسپانیا  در  ۱۵  یا ۲۰ سال پیش مقایسه کرد.

از لحاظ اقتصادی مراودات بین ترکیه  و اتحادیه اروپا بسیار خوب می باشد. ترکیه تنها کشوری است که درحال حاضر و قبل از اینکه وارد اتحادیه اروپا شود با اروپا  مراودات اقتصادی بسیاز نزدیک دارد و گمرگ بین المللی ترکیه نیز ۱۰ سال است که به  تور نزدیک با گمرگ اتحادیه اروپا مبادلات دارد. گروه  بزرگی از سرمایه گذاران بزرگ اروپا در ترکیه سرمایه گذاری نموده امد و در زمینه سرمایه گذاری اتحادیه اروپا از شرکای اصلی ترکیه به شمار می آید.

به دلیل افزایش مبالغ  حقوق بازنشتگی  و بیمه  و امکان خرید ملک توسط  مشتریان، تقاضای خرید ملک و زمین در ترکیه بالا رفته است. افرایش  ثبت شرکت های خارجی در ترکیه و شروع به کار شرکت ها و سرمایه گذاران خارجی  در این منطقه نیر  بر بازار املاک تاثیر مثبتی گذاشته است.

در حال حاضر ترکیه در مسیر ورود به اتحادیه اروپا قرار دارد و به همین دلیل در دوران شکوفایی خود به سر می برد. این  وضغیت مثبت ترکیه را  تعداد زیادی از سرمایه گذاران به سمت ترکیه جلب  نموده است. در  بخش سرمایه گذاری املاک  نیزترکیه  روبه رشد قرار دارد و سرمایه گذاران زیادی در این بخش فعالیت می کنند. بسیاری از  مناطق  ترکیه به دلیل  خرید و فروش املاک و وجود سرمایه گذاران به سرعت توسعه یافتند و  با این وجود هنوز املاک  و زمین با نرخ مناسب وجود دارد. این شرایط  را می توان  با اسپانیا  در  ۱۵  یا ۲۰ سال پیش مقایسه کرد.

از لحاظ اقتصادی مراودات بین ترکیه  و اتحادیه اروپا بسیار خوب می باشد. ترکیه تنها کشوری است که درحال حاضر و قبل از اینکه وارد اتحادیه اروپا شود با اروپا  مراودات اقتصادی بسیار نزدیک دارد و گمرگ بین المللی ترکیه نیز ۱۰ سال است که   تور نزدیک با گمرگ اتحادیه اروپا مبادلات دارد. گروه  بزرگی از سرمایه گذاران  بزرگ اروپا در ترکیه سرمایه گذاری نموده امد و در زمینه سرمایه گذاری اتحادیه اروپا از شرکای اصلی ترکیه به شمار می آید.

قوانین کشور ترکیه

خرید و فروش اشیاء عتیقه و یا خروج و ورود آن به ترکیه مستلزم گرفتن مجوز قانونی می باشد.

باتوجه به اینکه افرادی با جعل عنوان و در پوشش مامورین سازمانهای مختلف به شما مراجعه نموده و از شما درخواست ارائه مدارک هویتی می نمایند، لازم است قبل از پاسخگویی به هر سوالی، ضمن اجتناب از هرگونه برخورد فیزیکی، از آنان بخواهید شما را به نزدیکترین پاسگاه پلیس هدایت نمایند.

دربسیاری از موارد مشاهده شده است هموطنان عزیز بدون در نظر گرفتن مقررات مربوط به اشتغال و لزوم اخذ روادید کار، تنها باتوجه به لغو روادید توریستی میان دو کشور، مبادرت به فعالیت در مراکز تولیدی و یا خدماتی این کشور نموده اند که این موضوع منجر به تضییع حقوق آنان توسط کارفرمایان و صاحبان شرکت ها شده و از طرف دیگر به بازداشت و اخراج این افراد منتهی گردیده است. اتباع ایرانی حتما باید در صورت تمایل به اشتغال در این کشور نسبت به اخذ روادید کار اقدام نمایند و قبل از انجام سفر به این کشور، تقاضای خود را مبنی بر دریافت روادید ورود با حق کار، به نمایندگی این کشور در تهران ارائه نمایند.

در طول سفر با وسایل نقلیه شخصی، توسط پلیس مورد بازرسی قرار خواهید گرفت. لازم است ضمن رعایت قوانین رانندگی، مدارک مورد نیاز را به همراه داشته باشید و دراین خصوص با پلیس همکاری نمائید. ضمنا به منظور گرفتار نشدن در دام ربایندگان خودرو و … در هنگام مسافرت با اتومبیل شخصی در راه های این کشور، به شدت از سوار نمودن افراد ناشناس، ( زن ومرد ) تحت هر عنوان خودداری نمائید.

باتوجه به مقررات جدید ترکیه ، چنانچه صاحبان اتوبوس ها، کامیون ها و یا خودروهای شخصی در زمان ورود به این کشور، نسبت به سوار نمودن مسافران غیر قانونی از جمله افراد بدون گذرنامه، دارندگان گذرنامه جعلی و افرادی که مهر ورود در گذرنامه ایشان درج نگردیده است یا حتی اقدام به حمل برخی اجناس غیر قانونی ( مثل مواد مخدر حتی به میزان کم) نمایند، خودروهای آنان به نفع دولت آن کشور مصادره خواهد شد.

قانون محکومیت در ترکیه

به علت عدم وجود قرارداد انتقال محکومین از حبس میان دو کشور، در صورتی که فرد به هر عنوان توسط مقامات قضای این کشور به زندان محکوم شود، می باید دوران محکومیت خود را در زندان های محلی سپری نماید.

چنانچه به هر دلیل توسط پلیس محل بازداشت شدید بلافاصله از مامورین بخواهید به استناد ماده ۳۶ کنوانسیون وین ناظر بر امور کنسولی، مراتب را سریعا به سفارت یا نزدیکترین سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران اطلاع دهند و چنانچه زبان محل را نمی دانید از امضاء هرگونه اوراق و اسناد خودداری فرمائید. البته می باید مطلع باشید شما در این کشور تحت حاکمیت قوانین و. مقررات محل بوده و وظایف نمایندگی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ارائه خدمات کنسولی به معنای نقض مقررات کشور متوقف فیه نمی باشد.

قوانین ورود و اقامت در ترکیه

1. لازم است هموطنان عزیز در هنگام ورود به مبادی مرزی کشور ترکیه، دقت نمایند تا گذرنامه آنان ممهور به مهر ورود آن کشور شده باشد، لازم به ذکر است حتی در صورت سهل انگاری پلیس مرزی ترکیه، صاحب گذرنامه از نظرمقامات ذی صلاح کشور ترکیه متهم به عبور غیرمجاز بوده، عواقب این امر متوجه وی خواهد بود.

2. در حال حاضر اتباع ایرانی بدون اخذ روادید می توانند به ترکیه مسافرت نمایند و به مدت حداکثر ۳ ماه در این کشور اقامت داشته باشند. سفر به این کشور از طریق وسائل نقلیه زمینی (اتوبوس و قطار) و هواپیما امکان پذیر می باشد. تاکید می شود در صورت مسافرت از راه زمینی با تورها و اتوبوس های متعلق به شرکتهای معتبرمسافرت نموده و به توصیه های امنیتی توجه نمائید.

3. حضور بیش از سه ماه در ترکیه مستلزم اجازه رسمی از مقامات و تمدید مدت اقامت می باشد از این رو اقامت بیش از حد مجاز جریمه و حتی اخراج را به همراه خواهد داشت.

4. با توجه به لغو روادید میان جمهوری اسلامی ایران و کشور ترکیه، در صورت عزیمت به صورت عبوری ( ترانزیت) از آن کشور، طبق کنوانسیون وین، مأمورین مرزی ترکیه مجاز نمی باشند به بهانه جعلی بودن روادید کشور مقصد، اتباع ایرانی را بازداشت و یا بازجوئی نمایند. بدیهی است در صورت برخورد با اینگونه موارد، می باید موضوع را به نزدیکترین نمایندگی جمهوری اسلامی ایران منعکس نمائید تا مورد رسیدگی قرار گیرد.

5. شکایات دریافتی توسط نمایندگی کشورمان در ترکیه حاکی است که پلیس فرودگاه یا نوار مرزی به بهانه جعلی بودن گذرنامه یا امهار گذرنامه مسافرین، برخوردهای نامناسبی با ایشان نموده است. در صورت وقوع موارد مشابه ضروری است در اسرع وقت مراتب را به نزدیکترین نمایندگی جمهوری اسلامی ایران گزارش نمائید تا موضوع مورد رسیدگی قرار گیرد.

قوانین رانندگی در ترکیه

برای رانندگی در ترکیه می باید گواهینامه ملی این کشور یا یک گواهینامه بین المللی (I D P) در اختیار داشته باشید. (I D P) یک مجوز بین المللی برای رانندگی است که دارندگان آن قادر خواهند بود بدون نیاز به گذراندن دوره های آموزش رانندگی یا شرکت در امتحانات راهنمایی و رانندگی در بیش از ۱۶۰ کشور جهان رانندگی نمایند، مضاف بر اینکه این مجوز به عنوان یک سند معتبر بین المللی، می تواند تعیین و تأیید کننده هویت دارنده آن به شمار آید. اضافه می نماید متقاضیان این نوع گواهینامه می توانند در داخل کشور با مراجعه به نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران معاونت راهنمایی و رانندگی و با ارائه گواهینامه ایرانی معتبر خود، نسبت به دریافت آن اقدام نمایند.